9 januari 2009

åttonde januari

Mitt tillfälliga blekingekort funkar precis som jag misstänkte. Eftersom att Kommundamen lyckades ta fel kort till mig där det stod karlshamn - olofström istället för Karlshamn - sölvesborg, var jag tvungen att ha ett tillfälligt kort, en papperslapp. Jag vet hur det fungerar eftersom det var exakt samma problem förra terminen.
Men, en skillnad var det, hon scannade in kortet till min mail och när jag skrev ut det, såg jag ju att det såg himla misstänksamt ut, inte så att kortet verkade misstänksam om mig, utan att det såg ut som om jag kopierat vems kort som helst, vilket såklart inte är lagligt.
Men vad skulle jag göra, jag var ju tvungen att komma till skolan, så jag tog den förbaskade pappersbiten och gick till bussen. Där var det inget problem, chaffören kollade inte ens på mig när jag visade upp lappen, han bara nickade och sa att det var okej.
Lättad satt jag mig på en plats, för en gång skull slapp jag stå, hela bussen är full med elever som ska till EC, så dom sitter ju inte speciellt länge ivägen för mig, men det är helt proppat!
Framme vid tågstationen var det inte heller myckt problem, fram tills att biljettkvinnan kom och bad om biljetterna.
Jag visade upp min utskrivna lapp. Hon kollade på lappen, läste vad där stod och kollade frågande på mig. Jag förklarade hur det låg till och hon fick ur sig:" Hörru, det här är inte ditt kort, eller hur?". Jag visade upp mitt skånekort och visade att även där stod det " Jenny Karlsson" och även under min bild som jag klistrat på på kortet.
Det är mitt kort!, sa jag.
Hon granskade mig och sa:" det är ju inte du på kortet ens"
Jo det är det visst det! det är det att kortet är taget från förra terminen och då hade jag blont hår, men jag färgade det till julen!
Jag kände att alla runt om i vagnen hade vänt blicken mot mig och det kändes så himla pinsamt!
Biljetttanten sa tillslut:" jaja, låt gå för den här gången då.." sen gick hon.
Jag ville bita av hennes huvud en stund där, hemska människa.
Men till skolan kom jag och det var så kul att träffa alla igen!
ES1A, Ni är så bra!

Inga kommentarer: