15 maj 2012

Jag har aldrig gillat att springa och känt att efter att jag slutade att träna innebandy så blev jag bara andfådd och trött efter 100 meter och kände helt enkelt att jag inte fick ut någonting av det. Så nu efter nästan 5 år utan aktiv konditionsträning (Förutom halvåret i 2:an på gymnasiet då jag spinnade minst 2 gånger i veckan) så förstår ni att min kondition inte är den bästa.
Jag har alltid haft en stark vilja och en hög smärttröskel och gnäller inte i första taget, men detta med löpning, det har liksom alltid varit ett starkt nej från min sida.

Men, Lotta tipsade mig för några veckor sedan om intervallträning. Man springer tex en lyktstolpe, går snabbt till nästa. Och när man gjort detta en period vill kroppen automatiskt springa mer och tadaaa, din löpningsfobi är borta!
Jag har försökt att ge mig ut 2 gånger i veckan med intervallträningen och det har faktiskt gett resultat. Jag tycker det är roligt att ge mig ut och springa intervaller och jag känner verkligen att jag orkar mer. Självförtroende får sig en boost och man mår faktiskt bra av att träna!

Dessutom måste jag ju träna upp fötterna till sommaren, så jag försöker ta långa promenader så fort jag har tid.

Och nej, detta skriver jag inte alls för att jag vill höra " åååh vad duktig du är" eller få bekräftelse på något vis. Jag vill inte vara som dom som checkar av på fejjan så fort dom lyft ett finger. Och nej, ni behöver inte vara oroliga att jag ska lägga upp en bild på dagsformen heller, utan jag vill mest bara säga att ni som hatar löpning lika mycket som jag gjorde förut, ge intervallträning en chans! funkar det inte så funkar det inte och då finns det ju tusen andra sätt att träna upp konditionen. Men att springa ute i skogen är alltid gratis och kräver inte mycket mer än tålamod.

Inga kommentarer: